120W-os objektek - Nagy Karolina Camera Lucida című kiállítása, DOVIN I külső projekt 2012. március 9 – április 6.
Megnyitó: 2012. március 9-én (péntek) 19 órától. Helyszín: MÉSZ székház 1088 Budapest, Ötpacsirta utca 2.
The qualities of beauty are recognized as harmony and luminosity, which extend over the created world ‘in the likeness of light’ (Pseudo-Dionysios)
A fiatal szobrász, Nagy Karolina héten nyíló önálló kiállításán egy nem hétköznapi enteriőrrel találkozhatunk: inverz beállítással a fény nem a környezetből, hanem a tárgyakból sugárzik szét. A berendezésre vagy használatra kitalált objektek nem “igaziak” és rendeltetésszerű felhasználásuk is akadályozott; egyrészt rideg és törékeny anyagiságuk, másrészt az egyes elemeket rendszerbe foglaló elektromos áramkörök miatt. A paraffinból újramintázott és zsírkrétával színezett Asztal, Függöny, Labda, Ágy stb. teste üreges, héjszerű külső burokként csupán megjelenésükben utalnak a műtárgyak az ‘eredetijükre’.
A tárgykultúra design vonalában a modern technológia ihletésére az 1960-as évektől jelenik meg (ipari környezeten kívüli felhasználásban) a fénycső, a technológiai fejlődés olyan további alapanyagai kíséretében mint a fém vagy az üveg. A neont a kortárs képzőművészet is hamar kisajátította, gondoljunk itt a legelső, fényreklámokat imitáló ‘art&language’ munkáktól (Bruce Neuman) akár a hazai közegben fogant Komoróczky-alkotásokig. A tradicionális értelemben vett szobrászat a magyar vonalon kevéssé él a fénnyel kombinatív eljárások alkalmazásával, ez alól Nagy Karolina talán az egyetlen kivétel. Tevékenységében a tudományos vagy mérnöki szemlélet kizárható, a high tech vonalat az öntés és mintázás manuális gesztusa kellően ellensúlyozza, a fényforrásként használt neon csövek vagy LED izzók általában rejtve maradnak a ritmizáltan átlátszó és átlátszatlan felszíni rétegek takarásában.
A körülöttünk létező tárgyak (felül)vizsgálata a vizuális antropológia területén elkalandozó képzőművészek érdeklődésébe is gyakran bekerül, amennyiben a valóság újraalkotásának vagy új valóságok létrehozásának lehetősége játszható ki általa. Az anyagában, állagában és színében megváltoztatott tárgyakat Nagy átlépteti a funkcionálitás mezsgyéjén és új értelmezéseket hoz helyzetbe. A fény erőteljes szimbólumteremtő képessége és filozófiatörténeti beágyazottsága (Platón, reneszánsz humanisták stb.) kifejezetten alkalmas a tárgykultúra területén kijelölt dekonstrukciós kísérletre.
Az Építőművészek Szövetsége székházának projekt termében megtekinthető Camera Lucida kiállítás összefoglaló érvénnyel mutatja be Nagy eddigi szobrászati oeuvrét, amelyet a kiállítás időtartama alatt egy camera obscura technikával foglalkozó fényképészeti workshop is kiegészít.
További információ: info@dovin.hu Nyitvatartás: H-P 12-18 h Helyszín: 1088 Budapest, Ötpacsirta u. 2.