2023.03.09
MÉSZ
GOLDEN CUBES AWARDS NYERTESEK 2023
Lezárult a MÉSZ - Golden Cubes Award nemzetközi pályázat hazai előminősítő versenye.
Intézményi kategória nyertese:
Pályázó: Kortárs Építészeti Központ – KÉK,
Alkotók: Klaniczay János, Böröndy Júlia, Kátai Ádám, Kovács Krisztina, Kovács Tamás György, Szij Barbara
Projekt: 14+ Budapest: Városi séták gimnazistáknak
Az eddig öt budapesti gimnáziumban szervezett projekt nehéz korosztályt szólít meg sikeresen. Az ő nyelvükön, korrekt, tudatos város ismeretet ad, a tevékenység nem csak konkrét ismereteket ad át, hanem egyben a kötődést is segíti. A városi séták módszertana szépen kidolgozott, az iskola környezete iránti kulturális érdeklődés kialakítása mellett a gyaloglás élményét adja, ezt a nagyon fontos tevékenységet erősíti. A projekt a séták összegzését tartalmazó térképeknek köszönhetően önálló tevékenységre is lehetőséget ad. A térképek grafikai megoldása szép, jól használható. Az alkotók a nehezebb környezetekben is meglátják és megmutatják a szépséget. A séták és a térkép kialakítása egyértelműen jelzi, hogy módszertanilag kidolgozott, rendszerszinten működő eszközzé vált a felvetés.
A pályázó a munkát a Nyomtatott média kategóriában nevezte, a zsűri viszont az Intézmény kategóriában díjazta a projektet, mert annak lényegét tágasabbnak érzékelte a térképnél, az egész tevékenységre értelmezte.
(Dúll Andrea)
Online média kategória nyertese
Pályázó: CAN Architects
Alkotók: Cseh András, Köninger Szilárd, Élő József, Németh Dávid, Tátrai Ádám, Beiermeiszter Tamás, Horváth Márton, Nagy Fanni, Tímár Anna Zorica, Pati Barbara, Vadász Vanessza, Bella Bernadett, Bognár Amália
Projekt: Can Edu Home Edition
A canarchitects neve közismert a hazai épített környezeti nevelés területén. Jellemzően szabad térben 1:1 makettek, téri építémények létrehozása kapcsán folytatnak épített környezeti nevelést. A COVID időszak karanténidőszakában elsőként reagáltak a szokatlan és nehéz helyzetre: az edu home edition programjuk online térben open source felhasználású feladatokat mutat meg annak érdekében, hogy az általuk már jól bevezetett foglalkozásokat a gyerekek saját otthonterükben a szüleikkel is tudják végezni. A feltöltött videókban építész és pedagógus kollaborációjában jelennek meg a feladatok: ennek az üzenetértéke is fontos. Az épített környezeti nevelésben az építészeti szaktudás pedagógiai tudással ötvözésével ér el komoly sikert. A bemutatott projektek szépsége, hogy az épített és természeti táj között lévő szokásos elválasztás helyett a kettőt együtt értelmezi, kapcsolatba hozza.
(Golda János)
Nyomtatott média kategória nyertes
Pályázó: GyIK – Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti Műhely Alapítvány
Alkotók: Eplényi Anna, Terbe Rita, Szentandrási Dóra, Schmidt Gertrúd,
Munkatársak: Barta Fruzsina, Tóth Bori, Kara Dávid, Kárpáti Gergely, Tolonics Kristóf.
projekt: Landscape – Space – repository+ creations to boast visual-spatial intelligence
Az épített környezeti nevelésben a tájépítészek szerepe még nem kellő hangsúllyal jelenik meg: Eplényi Anna munkássága üdítő kivétel. A GYÍK műhely vezetőjeként és egyben a tájépítészek szakmai képzésében aktív tanárként a természetes környezet alakításában szerzett mély tudását integrálja a gyerekekkel való foglalkozásokba. A több évtizedes szakmai munkát összefoglaló, angol nyelvű könyv erős, összefogott, kreatív foglalkozásokat és ötleteket szépen összerendező alkotás. A könyvben bemutatott alkotások a land art, az tájépítészet és a építészet határait mossa össze, komoly inspiráció minden pedagógus és építész számára.
(Götz Eszter)
Különdíj
Pályázó: Húsznegyven Egyesület
Alkotók: Gerzsenyi Judit, Virt Ágnes, Dobos Botond, Dobos Boglárka, Kurucz Olívia
Munkatársak: Monory Rebeka Mária
Projekt: Építész Műhely Gyerekeknek és Építész Szüret
Ahogyan három ével ezelőtt, úgy 2023-ban is úgy döntött a zsűri, hogy különdíjjal jutalmaz egy olyan szervezetet, amelynek nem egy projektjét, hanem magát a működésmódját tartotta különösen fontosnak, eredményesnek. (2021-ben a különdíjat a GYÍK Műhely kapta.)
2023-ban a különdíj nyertese a Budaörs 2040, akik több projekttel is neveztek a Golden Cubes Awards pályázatra.
Budaörs az agglomeráció egyik legsűrűbb része, ahol az ingázások száma a legmagasabb az országban. A helykötődés kialakítása ebben a helyzetben komoly kihívás, ugyanakkor ennek fontossága kimagasló a helyi identitás, a helyi közösségek kialakulásában, csak úgy mint a fenntarthatóság szempontjából, hiszen az ingázás környezeti terhelése jelentős. A Húsznegyven egyesület, amelyben a helyi építészek, szülők szerepe kimagasló számos eseményt és foglalkozást szervez gyerekeknek. A budaörsi Építész Szüret eseményt 9. alkalommal szervezik meg, a Positive Box kiállítás városi térben interaktív eszközökkel a fenntarthatóság támájában indít párbeszédet a helyiekkel, a Zichy Majorban megtartott foglalkozások és események a kitűzött szakmai célokon túl jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy megerősödjenek a helyi közösségek és azok méltó helyet találjanak maguknak Budaörsön.
Iskola Kategória – Nincs Díjazott
A 2021-23 közötti időszak Golden Cubes Awards versenyre az Iskola kategóriában összesen egy pályamű érkezett, amelynek színvonala magas volt, ugyanakkor korábban már díjazott módszer alkalmazásával egyedi beavatkozást mutatott be. Ezért az Iskola kategóriában nem adott ki a zsűri díjat.
A kategóriában megjelenő kevés pályamű egyben hűen jelzi, hogy Magyarországon az épített környezeti nevelés még nem – kevéssé – integrálódott az iskolai képzésbe. Egy-egy egyedi helyzettől eltekintve a NAT-ban megfogalmazott lehetőségek még nem kerülnek kibontásra, így az építészeket nem hívják be participatív környezetalakító feladatokba vagy épített környezeti nevelés programokba az iskolákba.
(Csillag Katalin)
Utolsó módosítás: 2023.03.09 12:49
|