2021.05.11
Beszámoló 2021
Beszámoló – Magyar Építőművészek Szövetsége
Somogyi Krisztina 2020 május - 2021 május
A Magyar Építőművészek Szövetségének felkérésére 2018 elejétől vagyok tagja az UIA Architecture & Children munkacsoportjának a tagja.
A munkában már 29 ország képviselői vesznek részt, tevékenységünk célja, hogy a fiatal, most felnövekvő generáció figyelmét, érdeklődését felkeltsük az építészet és az épített környezet iránt, illetve szándékunk, hogy támogassuk azoknak az építészeknek és tanároknak a munkáját, akik épített környezeti neveléssel foglalkoznak a világban.
Az UIA Architecture and Children munkacsoportja a pandémia ellenére is aktív maradt, az online térben sokkal gyakrabban, kéthavonta tart megbeszéléseket, konferenciákat, workshopokat. Ennek köszönhetően nagyon sok helyről fogadtunk érdeklődőket mind a régióból (Lettek) mind a világ más részeiről is jelentkeztek új érdeklődők. A csoport iránt az érdeklődés nagy, új jelentkezők felvételét mérlegeljük.
Ezen túl támogatjuk a BEE tevékenységet folytatók munkáját információval, szaktudással, kommunikációval: az elmúlt időszakban a KultúrAktív 3 részes nemzetközi konferenciasorozatát támogatta a MÉSZ kommunikációval.
Két nyitott konferenciát tartottunk, az egyiket 2020 novemberében, a másikat 2021 február 26-án, amelyen én is előadó voltam, a PhD kutatásomat ismertettem, a valós téri élmény fontossága, így az iskolaépületeknek mint mediációs eszköznek a fontossága mellett érveltem. Az anyag megtekinthető az UIA Architecture and Children facebook felületén.
További előadók voltak:
Suzanne de Laval and Heba Safey Eldeen / a munkacsoport elnökei
Päivi Kataikko Grigoleit, Németország – Participation of the pupil’s in school planning
Suzanne de Laval, Svédország – Evaluation of school environment with schoolchildren and teachers together, Walk Through Evaluation
Katrin Koov, Észtország – Booklet about architectural principles to help analyze and change existing schools and planning new schools
Mina Sava and Brindusa Havasi, Románia – My school can be cool - an online resource for school children for reimagining their school
2020 májusában a Covid-járvány miatt nem tudtuk megrendezni a korábban meghirdetett és Magyarországon is sikerrel lefolytatott Golden Cubes döntőjét. Bízva a nyitásban elsőként 2020 őszére, majd 2021 tavaszára tolódott át az esemény, amely kimagasló magyar eredményt hozott.
A Golden Cubes Awards 2. fordulóra 2021 áprilisában gyűlt össze a nemzetközi zsűri online térben.
A zsűri elnöki posztját a neves dán szaktekintély, Jan Gehl építész urbanista, a Gehl Architects alapítója vállalta.
A bírálóbizottság tagjai Saria Sidky pedagógus, az Amesea szervezet elnöke (Africa and Middle East Society for Education through Art), Stan Neumann író, rendező, média szakértő, Mia Roth- Čerina építész, és Carolina Pizarro építész, Mina Sava építész az UIA Architecture and Children munkacsoportjának tagjai, Suzanne de Laval építész, a csoport codirektora voltak.
A kultúrAktív URBANITY társasjátéka megnyerte az épített környezeti nevelés Golden Cubes Awards verseny Írott és nyomtatott kategóriáját.
Az eseményről elsőként a MÉSZ felületén, majd az Építészfórumon jelent meg híradás.
https://epiteszforum.hu/az-urbanity-utcai-tarsasjatek-nyerte-az-epitett-kornyezeti-neveles-golden-cubes-awards-versenyet-
Talán érdemes emlékezni arra, hogy az UIA Architecture and Children munkacsoportja 4. alkalommal rendezte meg az épített környezeti neveléssel foglalkozók nemzetközi versenyét. Az idei megmérettetés négy kategóriában 29 ország részvételével, Jan Gehl építész, urbanista vezetésével zajlott
Az Építészek Világszövetségének (UIA) gyerekekkel foglalkozó munkacsoportja azért alapította a díjat, hogy elismerje azoknak a szakembereknek a munkáját, akiknek célja, hogy a felnövekvő generáció tudását, élményét és felelősségérzetét javítsa az épített környezettel és magával az építészeti térformálással kapcsolatban.
A Golden Cubes Awards kétfordulós pályázat, amelyen háromévente pályázhatnak iskolák, civil szervezetek és magánszemélyek megvalósult és módszeresen dokumentált munkáikkal. Négy különböző témában lehet benyújtani a pályázatot elsőként nemzeti szinten. A kategória győztesei nevezhetők a nemzetközi megmérettetésre: országonként és kategóriánként egy-egy alkotás juthat tovább. Magyarország 2019-ben csatlakozott a nemzetközi felvetéshez, első alkalommal vesz részt a pályázati lehetőségben. A pályázat első fordulóját a MÉSZ 2020 februárjában rendeztük meg, a díjátadóra 2020. március 2-án került sor. A nagy sikerrel lezajlott hazai megmérettetésen mind a négy nevezési kategóriában – az intézmények, az iskolák, az írott/nyomtatott média és az audiovizuális média – sikerült nyertest hirdetnünk, akiket beneveztünk a nemzetközi megmérettetésre.
A díjazottak és a dicséretben részesültek hivatalos bejelentésére és a díjátadóra a XXVII. UIA Építészeti Világkongresszuson kerül majd sor 2021 júliusában. A nyertesek mellett az országok által nominált projektek kiállítása virtuális térben valósul majd meg a világkongresszus ideje alatt. Reméljük, hogy az eseményre széles közönség lesz kíváncsi, a digitális publikációnak köszönhetően nagyon tág érdeklődési körre számítunk.
Az UIA Architecture and Children munkacsoportja meghívta az érdeklődőket a Világkongresszus ideje alatt tartott webinar előadására, amelyek címe: Épített környezeti nevelés: közös tapasztalatok
A webinar elérhető lesz mind az UIA, az UIA Architecture and Children munkacsoport és a nemzetközi kongresszus hivatalos oldalán. Kérik, hogy az információt adjuk közre a Magyar Építőművészek Szövetségnek felületén is.
Folyamatban lévő feladatok:
- A munkacsoport SNAPSHOT néven adatgyűjtést kezdett a tagországok épített környezeti neveléssel foglalkozó törvénykezési hátteréről, működési modelljéről, az aktorokról és az eredményekről. Ezt a gyűjtést végzem.
- UIA Karta néven a világszervezet már elfogadta a BEE alapvetéseket, az UNESCO is a közeljövőben remélhetőleg elfogadja. A szöveget fordítom és egyfelől kiküldöm az UIA felületére, másrészt magyar publikációit és a döntéshozókhoz való eljuttatását megfontolásra ajánlom.
A bizalmat továbbra is köszönöm a munkám iránt.
Somogyi Krisztina
2021_05_04
Utolsó módosítás: 2021.05.11 10:20
|